A tapasztalatok alapján a felhőben elérhető szolgáltatások végfelhasználói elsősorban az ár alapján döntenek. Ennek következtében a szolgáltatók törekszenek a lehető legalacsonyabb árat kínálni. Eközben, az újabb és újabb szolgáltatók megjelenésével, a számítási felhő piac egyre zsúfoltabb lesz. A kialakult helyzetet, amelyben számos szolgáltató igyekszik értékesíteni nagyon hasonló terméket egy kifejezetten ár érzékeny környezetben, a közgazdászok tökéletes versengésnek hívják. A tökéletes versengést más piacokon (például gázolaj, élelmiszer, mobiltelefon szolgáltatás) a szolgáltatók jellegzetes viselkedése jellemzi, hiszen szeretnék elkerülni a versengésből adódható vereséget, anyagi kárt. Ilyen tipikus magatartások:
- A kínált terméket mesterségesen különböztetik meg mások termékétől hirdetéssel, nem pedig magát a terméket módosítják.
- Az árképzést elhomályosítják rejtett költségekkel és összetett árazási módszerekkel.
- Zavaros, csalogató termékinformációk közlése.
- A magasabb profit érdekében csökken a termékek minősége.
- A felhasználókat hosszú távú elkötelezettségbe kényszerítik, valódi többletszolgáltatás nélkül.
Ha a fenti tényezőket a számítási felhő piacára alkalmazzuk, akkor egy olyan termék áll elő, amely távol van a végfelhasználók azon igényeitől, hogy a vásárolt szolgáltatás viselkedése determinisztikus az ára pedig előre tervezhető legyen. Az árháború következményében a piacon a folyamatosan megjelenő szolgáltatók mellett számos szolgáltató eltűnése is megfigyelhető, amely az ügyfelek magukra hagyását, más szolgáltatókhoz való kényszerű vándorlását jelenti. Nézzük meg részletesebben, hogyan érinti a tökéletes versengés a számítási felhő piacot.
Ingadozó teljesítmény. Folyamatosan találkozunk egyre olcsóbb és olcsóbb virtuális szerver hirdetésekkel. Csodálkozunk, hogyan lehet az adott szolgáltatást ilyen alacsony áron kihozni. A válasz, hogy a szolgáltatók gyakran túlterhelik a számítási erőforrásukat és takarékoskodnak az infrastruktúrán. Ennek eredménye a virtuális környezet ingadozó és bizonytalan teljesítménye.
Többletköltségek. Például a feltöltési és letöltési sávszélesség árazása különböző, a hirdetett alapáron a szolgáltatás egy korlátozott verziója vehető igénybe, további igények magasabb árkategóriával vehetők igénybe. A felhasználók számára előre nem tervezhetők a többletköltségek. A szolgáltatókat gyakran ezek a költségek tartják a piacon, hiszen az alapáras szolgáltatásaikon nem tudnak nyereséget realizálni.
Hosszú távú elkötelezettség. Az elkötelezettség egyelőre még nem velejárója a számítási felhőnek. Ugyanakkor a nagyon alacsony haszonnal kínált szolgáltatások megváltoztatják a piaci szabályokat. Vannak más iparágak, ahol hasonló feltételekkel kínálják a szolgáltatásokat, például a mobil telefonszolgáltatók, illetve bizonyos mértékben az áramszolgáltatók. Ennek ellenére a számítási felhő egyelőre nem használja ezen iparágak több tíz év alatt kialakult árazási stratégiáját. Ezen piaci szereplők hosszú távú szerződéseket kötnek, hogy biztosítsák gazdasági stabilitásukat. A közeljövőben hasonló várható a számítási felhő területén is. A szoftver-alapú számítási felhő (SaaS) esetében a hosszú távú elkötelezettség már ma is meghatározónak tekinthető.