HTML

ERP és CRM - szakértői szemmel

Knipfer Tibor vagyok, közgazdászként végeztem a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán (jelenleg Budapesti Gazdasági Főiskola). Főiskolai éveimtől kezdve érdeklődöm a vállalatirányítási rendszerek iránt. Többféle integrált rendszer közel 100 bevezetésében vettem részt eddig. 2001-ben csatlakoztam a MultiSoft Kft-hez, ahol Microsoft Dynamics NAV tanácsadással foglalkozom. Konzulensi teendőim mellett Microsoft Dynamics NAV termékmenedzserként a szoftver nyelvi és jogi lokalizációját is támogatom.

A Saas-modell előnyei - folytatás

2009.08.03. 13:22 dr. Lengyel László

 

Nem fordulhat elő a szükséges emberi erőforrások alulbecslése. A SaaS alkalmazások mellett szóló második érv, hogy a hagyományos megközelítésnél gyakori a szoftverek üzembe helyezéséhez és üzemeltetéséhez kapcsolódó szükséges emberi erőforrások alulbecslése.
Az emberi erőforrásokhoz tartozó költségek megbecslése valóban nehéz feladat, ezért gyakran ki is marad a szoftveralkalmazások bekerülési költségének (TCO) elemzéséből. Amíg a vállalatok jól átlátják és strukturálják a szoftver és hardver költségeket, addig a munkaerő költsége nincs olyan jól megvizsgálva, mint ahogy az szükséges lenne. Felmérések igazolják, hogy a sikeres gazdálkodás alapeleme a fenti költségtényezők alapos vizsgálata, valamint a hatásuk elemzése a bekerülési költségekre.
Néhány az emberi erőforrások mértékéhez szükséges adat:
        Korábban említésre került, hogy felmérések szerint a vállalatok az IT költségvetésük 75%-át költik a meglévő rendszereik és szoftver infrastruktúrájuk karbantartására és üzemeltetésére.
        Gyakran a szoftver megvásárlásának a költsége nem több mint 5%-a a szoftver teljes tulajdonlási és karbantartási költségének.
        Ugyancsak egy felmérés eredménye, hogy a webkonferencia iparban, ha egy vállalat saját maga által üzemeltetett konferenciaalkalmazást használ, akkor az ezt támogató személyzet költsége eléri az igénybe vehető szolgáltatás költségének a 70%-át.
        További mutató, hogy az e-mail és csoportmunka támogatást kínáló alkalmazások, amelyek minden IT környezetben használatosak, esetén, egy hároméves periódusra vetítve, a személyzet költsége 5-7-szerese az alkalmazások beszerzési költségének.
 
A SaaS jobb bővítési, skálázási lehetőséget kínál. A harmadik jelentős érv, hogy a SaaS alkalmazások úgy nőnek, mint ahogy az őket használó vállalatok nőnek. A vállalatoknak nem kell törődni és döntést hozni a más-más alkalmazásméretekhez illeszkedő alkalmazástípusok között. Döntéseiket tisztán az üzleti igényeik alapján hozhatják meg.
A nevesített licencelési modellt követve, ahol minden egyes licenc egy meghatározott felhasználóhoz tartozik, tekintsük a következő példát: egy vállalat fokozatosan szeretné alkalmazottai között bevezetni egy alkalmazás használatát. Ha a vállalatnak 100 alkalmazottja van, akkor azonnal 100 licencet kell vennie és egy olyan hardverre telepítenie az alkalmazást, amely a megfelelő terhelést elbírja majd. Ugyanakkor, mivel az alkalmazás fokozatosan fog bevezetésre kerülni, az elején még csak 10-20 felhasználó használja a 100 felhasználóra felkészített környezetet, ami pazarlásnak minősül.
SaaS környezetben nincs szükség hardver infrastruktúrára és támogató személyzetre, ez azt jelenti, hogy a vállalat a fenti példa esetén az alkalmazás bevezetésekor 10-20 felhasználó után fizeti az előfizetési költségeket, majd fokozatosan növeli a licencek számát, olyan ütemben és mértékben, ahogy azt üzleti folyamatai megkívánják. Ennek eredményeképpen, ha a vállalatok növekedési, és persze ugyanakkor a csökkenési modelljeit nézzük, akkor a SaaS megközelítés jóval kellemesebb alternatívát kínál.
Egy másik fontos felhasználási eset, ahol a SaaS megközelítés előnyös a következő: ha vállalatok összevonása történik, akkor akár több hónapot és rengeteg emberi erőforrást igényel, hogy a hardver és a hálózat elkészüljön, hogy a szolgáltatások hozzáférhetők legyenek az új helyszíneken is. A SaaS alkalmazások esetén ez a probléma jóval egyszerűbb: csak internet hozzáférésre, egy böngészőre, valamint megfelelő felhasználónévre és jelszóra van szükség.
 
A SaaS szolgáltató felelőssége. A negyedik érv, hogy az előfizetés alapú árazási modellnek köszönhetően a SaaS szolgáltatók felelőssége megnő. A SaaS vásárlók ellenőrzési és követelési lehetősége nagyobb a szolgáltatókkal szemben. A hagyományos modellben egy szoftverszolgáltató kevés felelősséggel tartozik a felhasználó felé, ha a szoftver már üzembe lett helyezve. A SaaS vásárlók havonta fizetnek előfizetési díjat, melyhez egy szolgáltatási szint szerződés tartozik (Service Level Agreement, SLA), ezzel a SaaS szolgáltatók pénzügyileg is motiváltak, hogy folyamatosan megfelelő támogatást nyújtsanak. Ennek eredményeképpen, a hagyományos szoftverszolgáltatókkal párhuzamban, a SaaS szolgáltatók felelőssége jóval nagyobb.

Szólj hozzá!

Címkék: saas előnyök

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-crm.blog.hu/api/trackback/id/tr411258811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása