HTML

ERP és CRM - szakértői szemmel

Knipfer Tibor vagyok, közgazdászként végeztem a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán (jelenleg Budapesti Gazdasági Főiskola). Főiskolai éveimtől kezdve érdeklődöm a vállalatirányítási rendszerek iránt. Többféle integrált rendszer közel 100 bevezetésében vettem részt eddig. 2001-ben csatlakoztam a MultiSoft Kft-hez, ahol Microsoft Dynamics NAV tanácsadással foglalkozom. Konzulensi teendőim mellett Microsoft Dynamics NAV termékmenedzserként a szoftver nyelvi és jogi lokalizációját is támogatom.

A Saas alkalmazások melletti kulcsérvek

2009.07.27. 13:16 dr. Lengyel László

Több szakértő véleménye az, hogy a vállaltoknak elsődleges tevékenységükre kell összpontosítaniuk, az egyéb, tehát másodlagos dolgokat pedig célszerű kiszervezniük, másokkal végeztetniük. A vélemények szerint nincs olyan másodlagos feladat, amelyeket valaki más nem tudna jobban, hatékonyabban elvégezni. A kérdésre, hogy egy vállalt másodlagos dolgait miért tudja valaki más, valaki külsős jobban elvégezni, a válasz: mert neki az jelenti az elsődleges feladatát, ő arra összpontosítja az erőforrásait, a legjobb erőforrásait.

A legtöbb esetben a szoftveralkalmazások másodlagosnak mondhatók a vállalatok szempontjából: nem maga az alkalmazottak által használt szoftveralkalmazás jelenti a vállalat által képviselt értéket, nem befolyásolják a vállalat küldetését. Ugyanakkor ezen alkalmazások szolgáltatása elsődleges feladatot jelent a SaaS szolgáltatók számára.
Az alapvető üzenet, hogy a vállalatok adott körülmények között hatékonyabban működhetnek, ha elsődleges feladatikra koncentrálnak, legyen az akár szoftverfejlesztés, vagy tetszőleges szolgáltatás, és emellett a másodlagos dolgokat, jelen esetben a támogató alkalmazások menedzselését és karbantartását kiszervezik, olyan szolgáltatókat vesznek igénybe, akik az adott területre specializálódtak.
Számos érv szól a SaaS alkalmazások mellett, ezek közül van négy, amelyek kifejezetten nyomós érvek és a SaaS megoldás alkalmazására ösztönöznek:
        Az IT költségvetésre vonatkozó kedvező hatása.
        Nem fordulhat elő a szükséges emberi erőforrások alulbecslése.
        A SaaS jobb bővítési, skálázási lehetőséget kínál.
        A SaaS szolgáltató felelőssége.
Vegyük ezeket sorra.
 
A SaaS kedvező hatása az IT költségvetésre. Az első érv a SaaS alkalmazások mellett, hogy a hagyományos szoftver modellel párhuzamba állítva közvetlen és jól mérhető előnyöket mutat az IT költségvetésben.
Ahogy az már korábban említésre került, egy tipikus szervezetnél az IT költségvetés három részre oszlik:
        Szoftver: a programok és az adatok, amelyek a szervezet a munkája során információfeldolgozásra használ.
        Hardver: asztali számítógépek, szerverek, hálózati komponensek, mobil eszközök, amelyek a felhasználóknak lehetővé teszik a szoftverek használatát.
        Emberi szolgáltatások: emberek és vállalatok, akik biztosítják a rendszer folyamatos működését és elérhetőségét. Ez magába foglalja a belső támogató csapatot, a szolgáltatás konzulenseket és a szolgáltató képviselőit.
 
A fenti háromból a szoftver az egyetlen, amely közvetlenül részt vesz az információ feldolgozásában, amely az alapvető célja egy IT szervezetnek. A hardver és az emberi szolgáltatások pedig szükséges velejárói a szoftvernek. Máshogy fogalmazva, bármely szervezet szívesen terjesztené ki szoftver funkcionalitását, ha az nem igényelne további hardverköltséget, de egyetlen szervezet sem bővítené szívesen hardvereszközeit anélkül, hogy azok szükségesek lennének valamely szoftver funkció miatt.
 
 A hagyományos szoftver modellt (helyben üzemeltetett szoftverek) követő IT szervezeteknél a költségvetés nagy része a hardver és az emberi szolgáltatások költségeinek fedezésére megy el, ezáltal kevés marad a szoftverekre.
Ebben a modellben a szoftver költségek elsődlegesen az üzleti szoftverek licenceinek fedezését jelentik. A hardver költségvetés tartalmazza a végfelhasználóknak vásárolt asztali és mobil számítógépeket, az alkalmazások és az adatok hosztolásához használt szervereket, valamint az együttműködésükhöz szükséges hálózati komponenseket. Az emberi szolgáltatások költségvetését a szoftverek és a hardverek üzembe helyezését és támogatást nyújtó csoport, valamint a konzulensek és fejlesztők, akik lehetővé teszik az alkalmazások testreszabását jelentik.
 
 
Ebben a környezetben a SaaS szolgáltató hosztolja, a szolgáltató által biztosított helyen a kritikus alkalmazásokat és a hozzá kapcsolódó adatokat. Emellett a szolgáltató támogatja mind a szoftvert, mind pedig a hardvert az általa dedikált támogatócsoporttal. Mindez leveszi a terhet a szoftverek felhasználóinak válláról: nem az ő oldalukon van a szoftverekkel kapcsolatos felelősség, és nem kell vásárolniuk, valamint karbantartaniuk hardvert a szerverek számára. Ennek eredményeként nagyobb keret marad a szoftver funkciók bővítésére, amely tipikusan előfizetési díjak formájában jelenik meg a SaaS szolgáltatóknál.
Akaratlanul is felmerül a kérdés, hogy mindez nem csupán illúzió? Hiszen a SaaS szolgáltatóknak fizetett előfizetési díj az ő oldalukon ismét tartalmaz hardver és emberi szolgáltatási költségeket. A válasz a több-bérlős (multi-tenant) architektúrában, valamint az architektúra által biztosított skálázhatóságban rejlik.
Egy SaaS szolgáltató egy központi helyen publikált szoftverszolgáltatásához több előfizetés tartozik, tehát a felhasználókat egyetlen összevont környezet szolgálja ki. Például egy ötszerveres, terheléselosztást lehetővé tevő szerverfarm ötven közepes méretű vásárlót tud kiszolgálni. Ez azt jelenti, hogy minden vásárlóra csak egytized szerver költsége jut. Egy hasonló alkalmazás helyileg történő telepítése és üzemeltetése minden vásárló esetén külön szervergépet igényel. Esetenként, ha a terhelés elosztást és a megbízható rendelkezésre állást is megköveteljük, akkor vásárlónként több gépet is.
Mindez, a hagyományos megközelítéssel szemben, jelentős megtakarítási lehetőségeket hordoz magában. A jól skálázható SaaS alkalmazások esetén az egy vásárlóra jutó költségek annál kisebbek, minél több vásárló veszi igénybe a szolgáltatást. Természetesen a jól skálázhatóság a SaaS alkalmazások esetén alapkövetelmény, maguk a SaaS platformok biztosítják ezt. Tehát annak ellenére, hogy a SaaS szolgáltatók oldalán jelen van a hardver és az emberi szolgáltatások költsége, a felhasználók még mindig jelentősen nagyobb szoftverfunkcionalitáshoz férnek hozzá ugyanazon IT költségvetésükkel.

Szólj hozzá!

Címkék: saas előnyök

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-crm.blog.hu/api/trackback/id/tr71258788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása