HTML

ERP és CRM - szakértői szemmel

Knipfer Tibor vagyok, közgazdászként végeztem a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán (jelenleg Budapesti Gazdasági Főiskola). Főiskolai éveimtől kezdve érdeklődöm a vállalatirányítási rendszerek iránt. Többféle integrált rendszer közel 100 bevezetésében vettem részt eddig. 2001-ben csatlakoztam a MultiSoft Kft-hez, ahol Microsoft Dynamics NAV tanácsadással foglalkozom. Konzulensi teendőim mellett Microsoft Dynamics NAV termékmenedzserként a szoftver nyelvi és jogi lokalizációját is támogatom.

A szoftver mint szolgáltatás

2009.07.12. 11:06 dr. Lengyel László

 

Áttekintés
A mai fejlődő információtechnológiai világban, egyre gyakrabban találkozunk „a szoftver mint szolgáltatás” (Software as a Service, SaaS) kifejezéssel. Egyre több alkalmazás felhasználását kínálják a vállalatok az interneten hozzáférhető változatban, amely a felhasználók részéről nem igényel telepítési és karbantartási feladatokat. A cikksorozat célja a terület körbejárása, jelenlegi helyzetének megvizsgálása, az általa érintett technológiák, kihívások, problémák és megoldások bemutatása, bekerülési költségek elemzése, valamint a jövőbeni lehetőségek felvázolása. A legelején fontos megjegyezni, hogy az SaaS kifejezés nem csak a fenti, általunk jelenleg használt, jelentést hordozza magában, hanem a következő módon is érthető: Az alkalmazások egyrészt a végfelhasználók számára nyújtanak szolgáltatásokat, másrészt más alkalmazások felé is biztosítanak integrációs pontokat, így a szoftver egyben szolgáltatásként is elérhetővé válik.
 
Az alkalmazások fejlődésük során, számos különböző állapoton átestek már. A történet a nagyteljesítményű számítógépekkel kezdődött, amelyekre terminálok csatlakoztak - és használták az erőforrásait programok futtatására. Majd jöttek a kliens-szerver alapú megoldások, ahol a szerveren lévő adatbázist / szerveralkalmazást használták, a kliensek erőforrásai révén. Ezt követték a vékonykliens alapú megoldások, ahol az alkalmazásokat már egy webböngészőből tudtuk futtatni. Innen már csak egy lépés a SaaS technológia, ugyanis megteremtődtek a hálózati sebességhez kapcsolódó feltételek. Tulajdonképpen ezzel visszajutunk a kiindulóponthoz: ismét nagyteljesítményű központi számítógépeket használunk terminálokon, azzal a különbséggel, hogy nemcsak a hardverünk és szoftverünk lesz egy szolgáltatónál elhelyezve, hanem az adataink is.
 
Az alkalmazások szállítóinak nagy része már kialakította a termékeikhez megfelelő licencelési konstrukciókat, tehát már sokak számára elérhetők a szolgáltatások. Többféle modellben működik a megoldás, amely gyártónként változhat, de a paraméterek nagyon hasonlók. Az egyik paraméter a futtató szerver tulajdonjoga, valamint hogy a felhasználóknak lehet-e adminisztrátori hozzáférése a szerverhez és az alkalmazásokhoz. A szerver lehet az ügyfél vagy a szolgáltató telephelyén, szervertermében, viszont a felhasználónak nem lehet adminisztrátori hozzáférése a rendszerhez. Mivel jelenleg már operációs rendszerek, és felhasználói alkalmazások is elérhetők ebben a konstrukcióban, ez azt jelenti, hogy valamilyen szolgáltatási szerződés szint (Service Level Agreement) is kapcsolódóik hozzá. Továbbá paraméternek tekintjük még a felhasználók számát, valamint a felhasználás időtartamát.
 
A technológia egyik legnagyobb előnye, hogy nem igényel hardver / szoftver beruházást egy projekt elindítása, legyen az ügyfélkapcsolat-kezelés (Customer Relationship Management, CRM), vállalatirányítási információs rendszer (Enterprise Resource Planning, ERP) vagy bármely egyéb összetett alkalmazás, csak tanácsadói szolgáltatást. Költségekben gyakran ez sem tekinthető kicsinek, de a fentiek nélkül elfogadhatóbb, hiszen a felhasználásért havonta, előfizetéses formában kell fizetni a szolgáltató felé. A másik előnye, hogy egyes szolgáltatóknál havi jelentés formájában van lehetőség megadni, hogy hányan használták a rendszert, és csak a tényleges használatért kell fizetni. A harmadik előnye a fenti kettőből következik: teljes mértékben tervezhető a költsége, amely egyébként jóval alacsonyabb, mintha megvásárolnánk. Nem amortizálódnak a szerverek, nem kell az alkalmazásból állandó frissítést venni, és nem kell erőforrás az eszközök működtetésére.
 
A megközelítés gyenge pontja, hogy ha épületen kívül van a szerver, akkor az internet elérésnek folyamatosnak kell lennie, ellenkező esetben nem tudjuk igénybe venni a szolgáltatást: nem tudunk dolgozni. Vállalati környezetben célszerű más szolgáltató, más technológiára épülő kapcsolatából vészhelyzeti kapcsolatot létrehozni. Ezen felül nagyfokú bizalomra van szükség, hiszen a teljes rendszer, és adatállomány közvetlenül a szolgáltató által tulajdonolt szervereken vannak, és az ilyen helyzetek esetenként igen kényesek.
 
Elöljáróban azt mondhatjuk, hogy általános becslések szerint, ha olyan alkalmazást vásárolunk, amelynek a vásárláskori verzióját még 4-5 év múlva is tudjuk használni, akkor nem éri meg az előfizetéses rendszer. Viszont ha legalább egy verziót frissítünk, akkor az előzőleg említett 4-5 év, már 7-8 évre nő.

 

folyt. köv.

Szólj hozzá!

Címkék: szoftver crm saas erp roi

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-crm.blog.hu/api/trackback/id/tr961231501

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása