A legutóbbi mutatók szerint a szoftveralkalmazások éves tulajdonlási, menedzselési és karbantartási költsége a kezdeti vásárlási költség három vagy akár négyszerese is lehet. Ennek eredményeként a vállalatok az IT költségvetésük 75%-át költik a meglévő rendszereik és szoftver infrastruktúrájuk karbantartására és üzemeltetésére. A számítógépek megjelenésével a vállalatok elfogadták ezt, mint az üzleti élet velejáróját. A szoftveralkalmazások száma, amelyre egy vállalatnak szüksége van egyre több és több, ugyanakkor az erőforrások, amelyek ezeket az alkalmazásokat üzemeltetik végesek.
A SaaS megközelítés lehetővé teszi, hogy a vállalatok szoftveralkalmazásokra előfizessenek és a háttér infrastruktúra üzemeltetését kiszervezzék (outsourcing) a SaaS szolgáltatókhoz. A legtöbb esetben az üzemeletetést a SaaS szolgáltatók sokkal költséghatékonyabban tudják elvégezni, ez által a szolgáltatások igénybevevői is költséget takarítanak meg. Ennek következtében a vállalatok IT költségvetésük nagyobb részét tudják új alkalmazásokra fordítani, mely támogatja az üzlet fellendítését.
Célunk áttekinteni, hogy a SaaS megközelítés miben tér el a hagyományos szoftvertől, valamint kitérni a SaaS legjelentősebb előnyeire. Továbbá megvizsgálni a szoftveralkalmazások teljes tulajdonlási / bekerülési költsége (Total Cost of Ownership, TCO), amely nagyban segíti a döntéshozókat, ha a SaaS alapú és a hagyományos szoftverüzemeltetés között kell dönteniük.
A szoftver implementációk alapvető költségét három tényező határozza meg:
• a szoftveralkalmazások költsége,
• a szükséges hardver költsége, valamint
• az emberi szolgáltatások költsége, amely az alkalmazás telepítéséhez, menedzseléséhez, karbantartásához szükséges.
A hagyományos szoftverárazás a fentiekből a szoftveralkalmazások költségére szorítkozik. Az esetek többségében ez egy nagy költséget jelent induláskor, de a szoftver korlátlan felhasználását biztosítja: nincs időhöz kötve a felhasználás, és nem jár le a licenc. A hardver és az emberi szolgáltatások költsége pedig a szoftveralkalmazás vásárlójára van bízva, ő dönti el ezeknek a nagyságát, és a velük járó szolgáltatásszínvonalat is.
A SaaS alkalmazások előfizetéses rendszerben érhetők el. Az előfizetési díj magában foglalja a szoftveralkalmazás, a hardver, és az emberi szolgáltatások költségét is.
Az árazási modellekben fennálló fenti különbségek bonyolítják a költségek TCO alapú összehasonlítását. A szoftver és a hardver költségek jól követhetők, de hagyományos szoftveralkalmazások által megkövetelt emberi erőforrások mértéke gyakran alulbecsült vagy esetenként ki is marad egy-egy TCO-ból. Ennek következtében, egy több éves periódusra vetítve, a felhasználás alapú SaaS alkalmazások költségei nagyobbnak tűnhetnek. Ugyanakkor, ha az imént említett emberi erőforrás költségek megfelelő figyelembevételre kerülnek, akkor a SaaS megoldás a költséghatékonyabb.
A következőkben áttekintjük a különböző költségfaktorokat, amelyek ismerete segít a SaaS és a hagyományos szoftverimplementációk közti választásban. Alapvető célunk bemutatni, hogy bizonyos helyzetekben a hagyományos szoftveralkalmazások bizonyulnak a helyes döntésnek, ugyanakkor az egyéb esetekben a SaaS megoldások használata jelenti a helyes üzleti döntést.