HTML

ERP és CRM - szakértői szemmel

Knipfer Tibor vagyok, közgazdászként végeztem a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán (jelenleg Budapesti Gazdasági Főiskola). Főiskolai éveimtől kezdve érdeklődöm a vállalatirányítási rendszerek iránt. Többféle integrált rendszer közel 100 bevezetésében vettem részt eddig. 2001-ben csatlakoztam a MultiSoft Kft-hez, ahol Microsoft Dynamics NAV tanácsadással foglalkozom. Konzulensi teendőim mellett Microsoft Dynamics NAV termékmenedzserként a szoftver nyelvi és jogi lokalizációját is támogatom.

Cloud computing - cikksorozat

2010.06.02. 10:33 dr. Lengyel László

Legújabb cikksorozatunk a mostanában egyre elterjedtebb cloud computing (számítási felhő) fogalmát járja körül. Első körben megvizsgáljuk magát a fogalmat, majd azt, hogy mi a célja, a jelene és a jövője, valamint azt, hogy miért nem lesz soha ingyenes a számítási felhő.

1. Mi az a cloud computing?

A számítási felhő (cloud computing) a számítástechnika egy új fogalma. Azt jelenti, hogy olyan fájlokkal és alkalmazásokkal dolgozunk, melyek fizikailag nem a saját számítógépünkön illetve helyi szervereken, hanem valahol az interneten, a „felhőben” vannak. A saját gépünkön többnyire egy kis terjedelmű kliensalkalmazás fut. Maga a fogalom, már a 60-as években előkerült, amikor többen a mellett érveltek, hogy a számítástechnika egyfajta közüzemi szolgáltatássá váljon. Az internetet már akkor is többször emlegették felhőként.
A legtöbbünk által használt internetes levelező alkalmazások, illetve online szövegszerkesztők esetén olyan adatokkal dolgozunk, amelyek nem a saját számítógépünkön találhatók. Az adatok (e-mailek, naptárbejegyzések, dokumentumok) felhőben való tárolásának egyik legnagyobb előnye, hogy bárhonnan könnyen elérhetők. Ez egyben a számítási felhőtől való félelem legfőbb eleme is: nem tudjuk, hol kerülnek tárolásra a fájlok, nem lehetünk biztosak afelől, hogy mindig minden épségben fog maradni, vagy hogy illetéktelenek nem férnek hozzá. Ezeknek a problémáknak a megoldására természetesen léteznek biztonságos technológiák, a kérdés inkább arról szól, hogy mi magunk mennyire bízunk meg egy szolgáltatóban.
A számítási felhő már nem csak e-mail szolgáltatást, dokumentumtárat, naptár vagy egyéb alapszolgáltatásokat kínál, hanem megjelentek az üzleti alkalmazások, is mint szolgáltatások. A bennünket érintő két legfontosabb példa erre az ERP és CRM rendszerek.
A megoldás legfontosabb előnye, hogy a számítási felhőben igénybe vett szolgáltatások költsége lényegesen alacsonyabb, mintha ugyanazt a funkcionalitást házon belül kellene megvalósítani. A felhasználói hozzáállás, a számos új szolgáltató megjelenése, valamint a szolgáltatók közti versengés következtében jelenleg az árak folyamatos csökkenése figyelhető meg. Az alacsonyra szorított árak hatással vannak a felhőben igénybe vehető szolgáltatások minőségére, például a szolgáltatásoktól elvárt teljesítményre vagy hozzáférhetőségre.
Fontos észrevenni, hogy abból a nézőpontból, hogy a vállalat új és létező IT infrastruktúráját kiszervezzük a vállalaton kívülre költséghatékonysági okok miatt, szépen lassan eljutunk akár egészen addig a pontig, hogy mindezt a szolgáltatást egy közel nulla költségű szinten várjuk el.

A következő részben a számítási felhő alapvető tulajdonságait vesszük számba.

Szólj hozzá!

Címkék: szoftver cloud computing

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-crm.blog.hu/api/trackback/id/tr582047812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása